Otázky a odpovědi
Jak můžu získat rezidentní parkovací oprávnění?
Získání tohoto oprávnění obvykle vyžaduje splnění určitých podmínek:
- Rezidentní parkovací oprávnění je vydáváno osobám, které mají v dané parkovací oblasti trvalý pobyt nebo vlastní nemovitost.
- Vozidlo na vaše jméno: Vozidlo, pro které žádáte oprávnění, musí být registrováno na vaše jméno nebo musíte prokázat oprávnění k užívání vozidla (například pokud máte služební vozidlo, je potřeba doložit plnou moc nebo potvrzení od zaměstnavatele).
Jak můžu získat abonentní parkovací oprávnění?
Získání tohoto oprávnění obvykle vyžaduje splnění určitých podmínek:
- Sídlo, provozovna nebo nemovitost v dané oblasti: Abonentní oprávnění je určeno pro firmy nebo osoby, které mají provozovnu, sídlo nebo nemovitost v dané parkovací zóně. Tuto skutečnost musíte doložit výpisem z obchodního rejstříku, živnostenským listem nebo jiným relevantním dokumentem.
- Vozidlo na firmu: Vozidlo, pro které žádáte abonentní parkovací oprávnění, musí být registrováno na firmu.
Co to jsou darované hodiny?
Každý rezident může darovat parkovací hodiny zdarma. To znamená, že např. návštěva, řemeslník, stěhování, atd. nemusí platit za parkování.
Jaký je rozdíl mezi zónou a oblastí?
Zóny jsou určeny především pro návštěvníky. Jednotlivé zóny jsou rozlišeny podle barev, které stanovují pravidla parkování.
Oblasti jsou naopak relevantní pro rezidenty a abonenty, kteří mají možnost parkovat zdarma, ale pouze v oblasti, pro kterou jim bylo vydáno povolení.
Jak se parkování kontroluje? Je potřeba kartička?
Parkovací oprávnění je vázáné na registrační značku vozidla, proto není potřeba fyzická kartička. Kontrola parkování probíhá prostřednictvím vozidel s kamerovým systémem.
Můžu parkovat se služebním vozidlem ve své oblasti?
Ano, vydání rezidentního parkovacího povolení je podmíněno trvalým pobytem v dané oblasti. Rezidentům bude umožněno v oblastech parkovat i se služebními vozidly, která využívají pro soukromé účely. Při vyřizování parkovacího oprávnění musí rezident navíc doloží plnou moc k užívání vozidla.
Od kdy je zavedení parkovacích zón plánováno?
Zavedení modrých parkovacích zón je plánováno v roce 2027.
Jakým způsobem se veřejnost dozví o podobě „Modrých zón“?
Veřejnost bude o podobě projektu informována prostřednictvím několika klíčových komunikačních kanálů, které zahrnují oficiální webové stránky, webové stránky města a sociální sítě.
Lze vyřídit parkovací povolení na základě nájemní smlouvy?
Rezidentní parkovací povolení lze vyřídit pouze na základě trvalého pobytu nebo vlastnictví nemovitosti v dané oblasti.
Někteří respondenti neoceňují nic a nesouhlasí se zavedením systému.
Odpovědí bude funkční systém, jako v jiných městech.
Vnímání modrých zón jako zbytečné omezení pro občany – někteří lidé vnímají modré zóny jako špatný nápad a nesouhlasí s jejich zavedením.
Parkovací zóny jsou ve větších městech nezbytností, jde o nástroj regulace využití omezených parkovacích míst a nastavení preferencí.
Návrhy na poplatky za druhé a další vozidlo – návrh zavést poplatek za každé další vozidlo, aby se omezil počet aut.
Nastavení parametrů, tedy i výše parkovného pro jednotlivé kategorie uživatelů a v jednotlivých zónách, bude v kompetenci Rady města Zlína. Návrhy z ankety budou zohledněny.
Požadavek na spravedlivé zvýhodnění rezidentů oproti návštěvníkům.
Systém je zaměřen na preferenci rezidentů.
Kritika zavedení modrých zón podobně jako v jiných městech – obavy, že to nebude fungovat stejně dobře jako v jiných městech.
Bude to fungovat stejně dobře, jako v jiných městech. Naopak, můžeme se poučit a vyvarovat se chyb, kterých se dopustili v jiných městech.
Systém oceněn kvůli lepší dostupnosti parkovacích míst – někteří oceňují, že nebude třeba složitě hledat parkovací místa.
Ano, to je cílem zavedení systému parkovacích zón.
Frustrace z dalšího finančního zatížení – lidé vnímají zavedení modrých zón jako další poplatky, které penalizují běžné obyvatele.
Rezidentní parkování bude naopak výhodnější. Poplatek za parkování je nástroj regulace a poplatky jsou v jednotlivých lokalitách nastaveny vždy jako nejnižší možné, aby ještě plnily svou funkci.
Redukce počtu vozidel na rodinu – návrh na omezení počtu vozidel na rodinu, protože někteří mají více aut, která zabírají místo.
Zvoleným klíčem je jeden občan, jedno zvýhodněné auto. Další omezení jsou možná, ale zatím s nimi návrh nepočítá.
Dotaz na změnu trvalého pobytu – otázky se týkají toho, jak bude řešena situace, kdy má člověk trvalý pobyt v jedné zóně, ale bydlí v jiné (např. nájemní bydlení).
Rozhodující je trvalý pobyt, případně vlastnictví nemovitosti v dané zóně.
Obavy o parkování po návratu z práce - lidé očekávají, že systém zajistí volná parkovací místa po návratu domů
Navržený systém parkovacích zón významně zvýší pravděpodobnost nalezení volného místa pro rezidenty, i když garantována nebudou.